Min egen erfaring i en formel 1 racer

tilbage til forsiden

 

 

"......du nærmer dig kurven, farten nærmer sig 270 km/t og landskabet flyver forbi, du har motorens 500 hk i ryggen
 i en bil med en topfart på 330 km/t en acceleration på 0-200 på 4 sek, hvor længe tør du vente , før du bremser ?....."

 

 

Sådan skrev FDM i foråret ´99..............................og så var jeg solgt

 

 

I August ´99 kørte min kæreste og jeg til Gislevad, Sverige, hvor Scandinavian Raceway ligger, måske bedre kendt som
Anderstorp, eneste bane i Norden som er bygget til formel 1 løb, og som har VM godkendelse, og var i brug 1973 - 1978
 
 Vi blev indkvarteret på "Hotel Åsen", ca 5 km fra banen, og om aftenen havde FDM arrangeret en fælles middag med de
andre deltagere, samt Johan Rajamäki og hans assistenter...........tidligt i seng, men havde svært ved at falde i søvn !?!
 
 Volvo S40
 Acceleration 0-100 : 6 sek
 Topfart : ca 220 km/t
 Vægt : 1000 kg
 Motor : 2 liter
 Effekt : 185 hk
 Gear : 5
 Formel Opel Lotus
 Acceleration 0-100 : 4 sek
 Topfart : ca 260 km/t
 Vægt : 420 kg
 Motor : 2 liter
 Effekt : 160 hk
 Gear : 5
 Formel 1 Arrows FA 14
 Acceleration 0-200 : 4 sek
 Topfart : ca 330 km/t
 Vægt : 520 kg
 Motor : 3 liter / V8
 Effekt : 500 hk
 Gear : 6
 
Næsten dag startede tidligt, vi var ude på banen kl 08.00
 
Efter at have kørt banen igennem
et par gange i egne biler, fik vi en
kort teoretisk gennemgang....
 
 
 
....af køreteknik og de racerbiler
vi skulle prøve på dette kursus.
 
Vi startede i en Volvo S40 med
185 hk , strippet for overflødig
vægt og sat op til race
 
 
Volvo S40 var en sjov og rimelig hurtig bil, med gode bremser og en
rigtig hård undervogn, vi kørte 5 omgange ad gangen......nåede 3 sæt
 
 
 
Næste biler var et par Opel Lotus´er
med 160 hk, og en meget lav vægt
 
Hvilket gav nogen accelerations tider
svarende til Ferrari´s gadebil F355
 
Opel Lotus var en virkelig hurtig
racerbil, med et par rigtig gode
bremser samt en meget hård og
kontant undervogn
 
 
 
Da jeg kom i pit efter det 3.sæt i Lotus´en - stod Volvo´en klar i tomgang, og da instruktøren spurgte om jeg var klar !??
hoppede jeg over i Volvo´en og kørte straks ud på banen igen.     Men tænkte ikke videre over racerbilernes forskellige
bremse evner, da jeg kom ned ad langsiden, bremsede jeg samme sted som i Lotus´en, men det var en stor, stor fejl - ups
for da svinget kom forsøgte jeg at dreje, men volvo´en mistede langsomt vejgrebet og skred sidelæns ud med 90 km/t, og
     larmer, men det lykkes mig at holde bilen i bevægelse og fik den tilbage på banen, sammen med et par kubikmeter jord !?!
 
Efter Lotus´erne var det tid til en lidt længere gennemgang af formel 1 raceren, en Footwork Arrows FA 14 fra 1994
( kørt af Christian Fittipaldi i ´94 sæsonen - se billederne her )
 
 
Vi var 5 som skulle prøve at køre denne formel 1 racer og jeg var sidste mand,og jeg nåede at tisse mange gange
 
Her er en formel 1 kørers arbejdsplads
 
 
Der er mange (rigtig mange) ting at holde øje med, mens man
banker ned ad langsiden på den rigtige side af 250 km/t !?
 
Lidt for mange ting, jeg nåede aldrig at kigge på motorens 
display under omdrejnings-tælleren, det var vist nok meget
vigtigt....men det gik da alligevel !?!
 
Samme billed blot uden rattet, som skulle klikkes af, for at man i det hele taget kunne komme ned eller ud af raceren, faktisk var
der så lidt plads, at man ikke kunne kigge ned på pedalerne, som sad MEGET tæt, i starten føltes det kun som 2 pedaler, og ikke 3
 
 
          Og det er ikke knapper der mangler !?!
 
    UPDATE : på en moderne formel 1 racer er display´et, samt alle knapperne flyttet ud på rattet
( se evt billedet af Sauber-Petronas rat årgang 2003 fra min tur til hockenheim )
 
Så blev det min tur.............formel 1 raceren stod klar ude på banen
 
Det var ikke nemt at komme ned i raceren, der var MEGET trængt i cockpittet, men da H-selen blev spændt, sad jeg faktisk rimelig
godt, jeg sad i hvert fald fast, følte mig som en del af raceren. Den blev sat i 1.gear og så ellers løbet i gang, og i 3. forsøg fik jeg liv
i motoren og gik straks op i 3.gear, da både 1/2.gear var for hidsige til min korte racer karriere, og selv om den nu var i 3.gear
blev jeg fyldt med ærefrygt, inden første sving var jeg klar over at denne bil havde flere kræfter end jeg nogensinde havde prøvet
 
De to første omgange gik med at vende sig til bilen, hvis man ellers kan nå det på to omgange !?! Da jeg tredje gang
kom ud på langsiden og var sikker på at forhjulene var rettet op, trådte jeg speederen i bund i 3.gear, ca 60 km/t, og
bilen accelererede helt sindsygt ned af langsiden, gik op i 4.gear og kort efter videre til 5.gear, nåede lige op i 6.gear
inden jeg kom til bremse-punktet, ca 270 km/t og dette tog bare 4.5 sekund !?! Det er næsten umuligt at forstille sig !??
 
Efter endnu et par omgange blev jeg mere modig, og kørte som alle drengerøve drømmer om : FLAT OUT      Men på efter den 5 omgang
blev jeg vist lidt for modig, gik ud på langsiden i 4.gear, accelererede tidligere end de andre omgange, hvilket gjorde at jeg fik længere
tid i 6.gear og farten nærmede sig de 280 km/t, da jeg nåede bremse-punktet, blev bremsen næsten trådt ud gemmen bunden af bilen
men var alligevel usikker på om farten var lidt for høj til svinget, så jeg forsatte igennem keglerne der markerede langsidens afslutning
 
Desværre gik motoren ud, så jeg skulle skubbes i gang igen, og med genvundet respekt kørte jeg de sidste par omgange
 
 
 
 
Denne oplevelse kan sammenlignes med sex for første gang :
Hjertebankende, intenst og alt for hurtigt overstået
 
 
 
Dette køre kursus kostede 12.500 kr i 1999, mange ville nok
syntes at det er dyrt, men kan man sætte pris på oplevelser ???
 
En stor tak til FDM samt Johan Rajamäki og hans Rajamäki Racing Experience
 
UPDATE : Bilmagasinet har siden overtaget samarbejdet med Rajamäki Racing Experience, der har den
mest moderne stald af formel 1 racere ( bla. Damon Hill´s Jordan fra 1998 ) der køres på Anderstorp, Sverige
men osse på den nye Padborg Park i Danmark - bestilling hos Peter Kiær-Sønderbæk på 40 72 77 23
 
 
 
Til Sir Frank Williams
I tilfælde af kører-mangel i dit team , ville jeg være et naturligt valg , da jeg kører BMW til hverdag og som du
lige har set , har jeg jo formel 1 erfaring og så er denne hjemmeside lavet på min bærbar Compaq
 
Da jeg er STOR fan af Juan Pablo Montoya , og hans aggressive kørestil , håber
jeg selvfølgelig at det bliver Ralf Schumacher´s sæde jeg skal overtage..............
 
Så send mig en mail på : info @ coraggio.dk og jeg er klar til næste grand prix !?!
 
 
tilbage til forsiden