2007                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2009

 

Formel 1 - Spanien 2008 - Valencia

 
 
 
Så har jeg været af sted igen - siden min allerførste tur til Silverstone i ´97
er det efterhånden blevet til 14 motorsports rejser ( incl. LeMans tur i ´05 )

 

Denne gang gik turen til den helt nye gade bane i Valencia, der er bygget
omkring havnen - en slags spansk Monaco - det foregik d. 22-23-24 august

 

 

 
Normalt er formel-1 billetterne ret flotte, men jeg må altså
indrømme at det er den hidtil kedeligste billet jeg fik tilsendt
den lignede mest af alt noget der var lavet på en billig printer !?
 

 

Martin, Brix og Brian ( web-master ) i Valencia lufthavn
Det blev en rigtig luksus tur - hvor vi fløj til Valencia, med en
enkelt mellem landing i Barcelona, vi havde booket bil og fundet 
 en lækker hotel-lejlighed i Denia - cirka 110km syd for Valencia

 

 
Vi landede i Valencia torsdag eftermiddag, og da vi havde
fundet vores bil, kørte vi ind til havnen i Valencia, for at få et
overblik over banen, parkerings mulighederne, og hvilken vej
vi nemmest kunne komme ind til banen de næste par dage
 
Valencia er Spanien´s tredje største by, og man kunne frygte trafik
kaos, men det var rimelig nemt at komme til, og fra banen alle dage
 
Fortovs parkering foran en info-søjle i den blå zone
 
Her er et oversigts kort over banen, og de forskellige zoner - vores tribune T5 lå i den røde
zone, sammen med merchandise området, osse kaldet F1 VILLAGE der lå ved T2 tribunen
 

 
Det er adgang for alle med tribune billet til F1 VILLAGE, men det er ikke muligt at komme
ind i de andre zoner - det var lidt ærgerligt for jeg ville gerne have set resten af banen

 

 

Da vi havde fundet indgangen til vores område, kørte vi
lidt nord på, og fandt en ret hyggelig strand restaurant
hvor vi fik tapas - muslinger og flere slags blækstrutte !?

 

 

Vi havde hjemmefra fundet en fed hotel-lejlighed hos
"ogisaka garden" der lå i Denia - en havneby 110km syd
for Valencia - heldigvis var der fin motorvej mellem Denia
og Valencia, så vi brugte blot en time på transport hver vej...
 
...altså lige med undtagelse af, når Martin "pilfinger"
havde rodet med samtlige indstillinger i hans GPS !?

 

 
 
Forsiden af "ogisaka garden"
- bemærk klipperne i baggrunden -

 

Vores lejlighed lå i stuen, få meter fra den store pool
som blev flittigt brugt, når vi kom hjem efter en varm 
dag inde i Valencia - hvor der var op til 34 grader !?

 

Fredag formiddag kørte vi ind til Valencia, for at se den første frie træning, som vi så fra T4 tribunen
hvor man kan se ned til start/mål, og de sidste af pit garagerne - og følge bilerne ud igennem sving 1

 

Bemærk den flotte bygning med klokke-tårnet
De nye pit bygningerne, samt start/mål set fra T4

 

Jenson Button   Honda RA108   med rødt kamera
 
Bemærk den specielle vinge på over siden af næsen, en del
af en forbedret aerodynamik-pakke til dette grand prix

 

 
 
Rubens Barrichello   Honda RA108   med gult kamera

 

Dette bliver sandsynligvis hans sidste sæson, han har været
med siden 1993, det var hans grand prix start nr 263 (?)

 

Barrichello blev aldrig verdensmester, men sætter sig på rekorden
for flest grand prix starter med 269 stk når sæsonen slutter

 

 
Efter den første frie træning måtte vi lige ned og shoppe lidt nyt F1 gear
- T4 tribunen kan lige skimtes bag os -

 

 

En by-bane er noget anderledes end de andre mere almindelige formel-1 baner jeg ellers har besøgt igennem årene, dels snor
banen sig ind og ud imellem bygningerne, der ligger omkring havnefronten, det KAN selvfølgelig begrænse ens udsyn, men
det var vi heldigvis ikke så generet af - men ikke alle tribuner lå lige godt !?   Udover at en by-bane er anderledes, så er det
samtidig meget charmerende, at når du går ned fra din tribune så står du lige midt i en storby, det giver en særlig stemning

 

 

Den anden frie træning så vi fra T5 tribunen, som vi havde bestilt billetter til hjemmefra

 

Vi sad ved sving 2 - med kig ud i havnen

 

Et kig op mod sving 1 og den lange pit udkørsel

 

En af de mange Metro stationer, samt det lukkede område
bag T5 tribunen hvor man kunne købe lidt koldt at drikke
Den blå lift (i midten) var bemandet med en kamera-mand
 

 

Det er ikke kun Formel-1 der bliver kørt på en grand prix weekend
der er mange forskellige klasser - i Valencia kørtes der også :
 
FORMEL BMW - FORMEL 3 - GP2 - PORSCHE SUPERCUP
 
Det viste sig at der var dansk deltagelse i Formel BMW, så det
måtte vi lige checke ud - han var dog ikke den allerhurtigste !?

 

Michael Christensen (DK) fra TEAM DOUBLE R RACING

 

 

Robert Kubica   BMW Sauber F1.08

 

Kimi Räikkönen   Ferrari F2008 (soft)

 

David Coulthard   Red Bull Racing (soft)
- der også stopper karrieren når sæsonen slutter - 
   Fernando Alonso   ING Renault R28 (soft)
 

 

Til 2008-sæsonen blev dæk reglerne ændret - således at Bridgestone (som er eneste leverandør) stiller to dæk typer til rådighed 
for samtlige teams, et hårdt samt et blødt (soft) der er markeret med en hvid stribe som alle kan se hvilken dæk de kører på
 
Under løbet SKAL alle kørere så benytte begge slags dæk - FIA / Bridgestone havde nok håbet at de
 på den måde ville kunne tilføre noget af den spænding som formel-1 løbene efterhånden mangler !? 

 

 

Efter den anden frie træning, tog vi ind til den gamle del af
Valencia, hvor vi efter en hurtig optankning, ellers legede
turister resten af dagen, med vores egen turist-guide : Brix

 

 

 

Her står jeg på Plaza de la Rein, foran Katedralen i Valencia - med det berømte ottekantet klokke tårn

 

 

 

Jeg må indrømme at jeg efterhånden har set en del katolske
kirker sammen med Brix, og jeg kan kun anbefale at man giver
sig tid til at gå indenfor - de er som en regel åbne for turister
 
De er virkelig imponerende, og utrolig smukke at kigge på, man
bliver næsten forskrækket når man tænker på hvilken magt, og
rigdom den katolske kirke har haft - og stadig har !?
 
Katedralen i Valencia er ekstra spændende - for angiveligt 
skulle den hellige gral, som er det berømte bæger, som 
Jesus drak af ved den sidste nadver befinde sig der......hmmm ?
 

 

Paven og Vatikanet anerkender stadig ikke noget 
relikvie som den sande Kristi gral
 

 

 

 

 

Efter en lang og varm dag, først ude på banen, og derefter
som turist i den gamle by del - var det dejligt forfriskende
med en dukkert i pool ( som ikke måtte bruges efter kl 19 )
 
Men vi kom først hjem kl 19.45 - så vi havde pool´en for os selv

 

 

Det var en ret fed hotel-lejlighed, og der manglede bestemt
ikke noget - lækkert køkken så vi kunne selv lave mad, men
der var halv-pension med i prisen - og maden var ganske okey
 
De spiser noget senere syd på, i forhold til herhjemme, så 
selv om vi kom sent hjem, og lige skulle en tur i pool´en 
først, kunne vi sagtens nå at få lidt aftensmaden med for 
restauranten havde åbent hver aften fra kl 20 - 23

 

 

 

Lørdag morgen havde vi ikke så travlt, for den tredje frie træning startede først kl 11
Alligevel var vi de første i restauranten, og efter et solidt måltid kørte vi mod Valencia

 

Her er flag posten mellem sving 1 og 2 - dem er der 50 stk af hele vejen rundt langs banen, de bemandes af 410 pers
som gør det ganske gratis og frivilligt - bemærk SC skiltet, som bruges når der er Safety Car på banen

 

 

Rubens Barrichello   Honda RA108 (soft)

 

Den tredje frie træning er sidste chance inden kvalifikationen
for at finde de afgørende 1/100 sekund - det var tydeligt at der blev
kørt helt til grænsen, og hvor det var sikkert, ud over grænsen !?
 
I sving 2 blev bremse-punkterne rykket voldsomt, og der var da
også en del der ikke nåede igennem svinget, men valgte at bruge
afkørsels pladsen - på en by bane er der sjældent plads til fejl

 

Sébastien Bourdais   Scuderia Toro Rosso (soft)
Timo Glock   Panasonic Toyota Racing (soft)

 

 

Hurtigt bliver der sat ekstra dæk på curbes´ne

 

Efter Formel-1´erne havde kørt deres tredje og sidste frie 
træning, var det tid til kvalifikation til Porsche Super Cup
så ændres banen lidt - dvs at der bliver sat dæk op så de
ikke længere kan "skære" svinget som en formel-1 racer
 
I Porsche Super Cup er alle bilerne ens, så er resten op
til kørerne, og der bliver som regel gået ret hårdt til den
 
De kan godt virke langsomme, når man først har set en
formel-1 racer i aktion....men de er faktisk ret hurtige 

 

Lance David Arnold (GER) fra SPS Performance 
 
Jeroen Bleekemolen (NED) fra Jetstream Motorsport
- som førte serien da de kom til Valencia -

 

 

En by-bane adskiller sig fra almindelige racer baner ved at der er
meget få afkørsels muligheder - så selv små fejl kan være "dyre"
 
Til opbygning af banen er der brugt 2.800 beton barriere, samt
54.000 dæk som beskyttelse barriere rundt omkring på banen
 
Og så var vi ellers ved at være klar til formel-1 kvalifikationen
som det kan ses sad vi blandt en hel del finske formel-1 fans
 

 

Nick Heidfeld   BMW Sauber F1.08 (soft)

 

Nico Rosberg   AT&T Williams FW30

 

Felipe Massa   Ferrari F2008 (soft)
Kvalifikationen ved det allerførste race på
Valencia Street Circuit ( 5.440 meter )
 
1 :   Felipe Massa   Ferrari F2008   1:38:989
2 :   Lewis Hamilton   McLaren Mercedes   1:39:199 ( +0.210 )
3 :   Robert Kubica   BMW Sauber F1 Team   1:39:392 ( +0.410)

 

 

 

Så er kvalifikationen færdig, her står Martin og Brix blot 50 meter fra hoved-indgangen
resten af dagen havde vi valgt at bruge som turister i den nye, og meget moderne by del
 

 

Vores mål var Ciudad de las Artes y las Ciencias (på dansk : Byen for Kunst og Videnskab) som er en ultramoderne og ny bydel
 som er anlagt i en tørlagte flodseng, opført af den internationalt anerkendte arkitekt Santiago Calatrava, som er født i Valancia
 
Måske siger Calatrava dig ikke noget, men han er arkitekten bag "den drejende torso" i Malmø, tårnet som drejer sig 90 grader
 
De bygninger, som Calatrava har opført i "Byen for Kunst og Videnskab" er ikke mindre spektakulære, Den ultramoderne arkitektur
 giver et surrealistisk og futuristisk  indtryk, hvor den spejler sig i det omkring liggende vand. Komplekset, som dækker på 35 hektar
 

Brian, Martin og Brix midt i "Byen for Kunst og Videnskab"

 

Her ses : L'Umbracle - en slags indgangs parti til hele
området, man går igennem et grønt område på 7000m2
forsynet med en arkade af 55 høje buer
Her ses : Museo de les Ciències Príncipe Felipe
Videnskabsmuseet - opkaldt efter Spaniens kommende konge
og designet af Calatrava, som skelettet af en hval !?

 

Her ses : L'Oceanogràfic
Er en park indrettet i en kæmpe stor sø, er opdelt i 10 områder: Middelhavet, Arktis og Antarktis, verdenshavene, Rødehavet osv. 
Alene atlanterhavsakvariet rummer 7 mio liter havvand, i ni undervandstårne i to etager kan man studere planetens forskellige
 maritime økosystemer og nyde synet af mere end 45.000 eksemplarer af 500 forskellige fiske- og vanddyrs arter

 

 

Udover alle disse spændende akvarier / miljø´er var der også
Delfinariet er med sine fem bassiner det største af sin slags i
Europa, her kan 2100 tilskuere overvære et imponerende show
 
Under show´et kunne vi høre GP2 bilerne kører rundt inde
på banen, som blot ligger omkring 2 kilometer væk !?
 

 

Da vi kom hjem fra Valencia - var vi fuldstændig flade, så vi
nåede aldrig ud og fejre Martin´s fødselsdag - det blev til en 
enkelt dukkert i pool´en og et par film på Martin´s medbragte
 entertainment-center - vi var simpelthen for trætte til andet
 
Søndag tog vi tidligt af sted fra Denia - for ikke at sidde fast
i trafikken omkring Valencia - så vi nåede ikke morgen maden

 

Afgang fra "Ogisaka Garden" kl 06.50 !?

 

Lande vejen ud af Denia

 

Her er et par billeder fra vores daglige tur mellem Denia og
Valencia - altså når prins pilfinger (Martin ?) ikke lige havde
sat sin GPS op til narrestreger - såsom "undgå motorvej" !??
 
Det gjorde jo at turen ind imellem blev lidt længere end
vi havde planlagt - men på den måde fik vi også set en
masse spændende steder - og en del oliven-plantager !?
 
Tak til Martin - der ihærdig forsøgte at finde den spanske
marguerite rute - forventer du tage GPS´en med næste år !?

 

Motorvejen gik igennem flere bjerge
 
Og nogen gange ud på de helt små veje som kun de lokale
bruger, når de skal på arbejde i oliven-plantagerne

 

Der var mange flere biler, og mennesker end de andre dage, det lykkes os at finde en p-plads rimelig hurtigt - fra bilen og ind til banen
kom vi forbi en bod med en masse "valencia street circuit" gear - og måtte lige have en lille siv-hat, det var en god investering imod solen

 

 

 

Michael Christensen (DK) fra TEAM DOUBLE R RACING 

 

Roman Grosjean (FRA) fra TEAM ART GRAND PRIX (GP2)
Bemærk brandmanden der køler den varme motor ned
for at undgå der går ild i bilen
Pator Maldonado (VEN) fra TEAM PIQUET SPORTS (GP2)
 
 

 

 

Så var det tid til en kølig optankning, og det var nødvendigt for
det var virkelig varmt  og samtidig sad vi direkte i solen, men
heldigvis kunne siv-hat og reklame paraply give en smule skygge
 
Ellers ventede vi bare på "drivers parade" som foregik bag på
FIA´s lastbil, bygget til formålet - og er med fra race til race

 

 

FIA´s lastbil kommer til syne i sving 1
Bemærk pit-udkørselen til venstre
Og forsvinder lige så hurtigt igennem sving 2
 

 

Det kan godt være svært at nå at få øje på sin ynglings-kører.....måske kan du finde ham herunder !?

 

 

 

Det var måske ikke det mest spændende formel-1 løb i denne sæson
der var ingen ændringer i top 3 - og det mest interessante foregik i
pitten, da Felipe Massa lavede en forseelse som blot et par timer før
 kostede en GP2-kører en drive-through straf - men FIA mente at Massa
kunne nøjes med en bøde på 10.000 euro - som Ferrari nok betaler !? 
 
Få minutter før start...
1 :   Felipe Massa   Ferrari F2008 (soft)
vandt (med FIA´s hjælp ?) og førte samtlige 57 omgange
Havde Massa fået samme straf som GP2 køreren, havde han ikke 
stået øverst på podiet, og var ikke kommet tættere på Hamilton i
VM-stillingen - det virker som om at FIA gerne se en tæt kamp om VM
det er jeg med på - men VM må ikke afgøres på FIA´s skrive bord !?
 
- det var samtidig Massa´s GP nr 100 - 
 

 

2 :   Lewis Hamilton   McLaren Mercedes
forsvarede VM-føringen med en 2. plads - +5.611 sek efter Massa
 
 
3 :   Robert Kubica   BMW Sauber F1 Team
+37.753 sek efter - på podiet for 5.gang ud af 12 Grand Prix´s !?

 

Så forlader vi "Valencia Street Circuit" for sidste gang - det er overhovedet ikke utænkeligt at vi vender tilbage en anden gang
men efter 6,5 time i den bagende sol, orker vi ikke at lege turister igen i dag - nu skal vi bare hjem til den svalende pool

 

Vi var endnu en gang ret flade da vi kom til Denia, så vi
kølede lidt af i pool´en - inden vi gik op og spiste buffet i
hotellet´s restaurant  - bagefter sumpede vi til en film
 
Da jeg fik en anden gæst ved pool´en til at tage et billede
af os - "hoppede" Martin i pool´en med alle sine smøger !?

 

 

 

 Vi havde ikke de vilde planer om mandagen, men vi var
i hvert fald ikke de første nede og spise morgenmad
 
Senere kørte vi længere sydpå - uden Martin´s nye GPS
endte vi i en lille, men rigtig hyggelig havne by : Xábia

 

Hvor vi spiste en lækker frokost, mens vi nød synet ud over
middelhavet - vi havde selvfølgelig ikke fået badetøjet med !?
 
Xábia er åbenbart en slags kunst by - for der var alverdens
kunst værker stående langs hele strand promenaden - og det
viste sig at Brix var meget interesseret i den lokale kunst ?

 

Brix - og noget af den lokale kunst - som han ikke rigtig kunne slippe igen !?

 

Resten af eftermiddagen brugte vi ved pool´en, inden vi om
aftenen kørte ned til havnen i Denia, hvor fødselsbarnet
Martin havde fået lov til at bestemme hvor vi skulle spise...

 

En sidste SKÅL ved pool kanten

 

 ...faktisk var han lige glad, når bare han kunne få sig en
stor saftig t-bone, så vi fandt en rigtig hyggelig udendørs
restaurant, hvor vi passende kunne fejre Martin

 

Nede ved havnen, mødte vi en af vores gamle venner :
KAPTAJN PLAYMOBIL

 

 

Martin fik selvfølgelig en fin gave fra Formel-1 klubben
en Michael Schumacher lighter ( samler objekt )

Undskyld : han havde altså fået en hel del rødvin
Martin holdte sin 40års fødselsdag for Formel-1 klubben
i denne hyggelige gård....hvor holder han den næste år ?

 

 

 Da vi kom tilbage til vores lejlighed, begyndte Brix og Martin at
spille "strip-poker" det var ikke lige noget for mig, så jeg gik i seng
men jeg havde jo heller ikke fået så meget rødvin så de andre !?
 
Jeg fandt aldrig ud af hvad det endte med, for
de var meget stille omkring det næste morgen !?

 

 

Tirsdag morgen forlod vi hotellet før restauranten åbnede, men
de havde pakket en pose med lidt morgenmad til os, så vi fik lidt
morgen mad undervejs i bilen - det var et pænt træk af hotellet
 
Få dage før vi rejste til Spanien lavede de vores retur billet om
så vi skulle flyve hjem fra Barcelona, frem for Valencia, så det
gav os en ret lang køre tur for at komme frem til vores flyver...

 

 

 

 

...vi blev faktisk aldrig helt klar over hvor langt der var, for
det svingede lige fra 150km til 750km på Martin´s GPS !? Men
vi gættede på at der nok var omkring 400km, men det var en
god tur med spændende landskaber inden vi fandt lufthavnen
 
Det var ikke kun os der var på vej nord på - hele formel-1 feltet skulle jo videre til Spa-Francorchamps i Belgien
og så længe det foregår i Europa, bliver det hele (racerbiler, mekanikere, teknikere, og alle deres motorhomes) så
kørt direkte fra bane til bane - er det udenfor Europa, bliver det fløjet - og har du scoret VM point så betaler FIA !?

 

Lastbil fra Honda Racing F1 Team / Earthdreams
Lastbil fra Scuderia Ferrari Marlboro

 

Efter en tur igennem vaske-hallen, og en fuldtankning på
den nærmeste tank, blev først bilen, og derefter vores tasker
afleveret - og vi kunne power shoppe lige indtil vi fløj hjem
 
Team FPR - Fiat Punto Racing (soft)

 

Og så gik det ellers hjem til vores elskede koner ( derfor de store smil )
 
Nu har du læst om min seneste rejse med Formel-1 klubben, indtil videre er det kun Brix og mig selv der er fuldbyrdede medlemmer
Martin er efter to ture med os, blevet godkendt som prøve-medlem, så frem han er med næste gang Formel-1 klubben tager afsted !??
 
Nu må det være på sin plads at sige TAK til mine rejse-kammerater, for et par sindsyge fede dage i Spanien....hvor skal vi hen i ´09 !?
 
 
2007                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2009