2006                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2008

 

Formel 1 - Belgien 2007 - Spa Francorchamps

 
 
 
 
For nogen år siden dannede vi vores egen formel-1 klub, men vi har desværre ikke haft de mest trofaste medlemmer igennem årene
senest lader det til at vores fælles gode ven : Olsen, har fravalgt formel-1 klubben til fordel for et liv på søen - ombord på LOVEBOAT

 

 

 

Det er efterhånden 10 år siden, jeg var på min første formel-1 rejse
til Silverstone i England, siden har jeg været på 12 vidt forskellige 
rejser, de fleste har været sammen med min gode ven : Claus Brix

 

Herover : Brian (mig selv) og Brix
 
 
På grund af det faldende medlemstal, havde vi denne gang besluttet at lave turen som et "åbent arrangement"
det hjalp lidt på tilmeldingerne til vores formel-1 rejse, der denne gang gik til Spa-Francorchamps banen i Belgien
 
 
Vi var 9 personer som kørte hjemmefra onsdag aften, vi
landede på camping-pladsen tidligt næste morgen kl 05.30
 
Det er vigtigt at komme tidligt, da de camping-pladser, der
ligger tættest på banen bliver fyldt op i løbet af torsdagen
 
 
Da vi fundet en god plads, gik vi straks i gang med at rejse
vores lejr, der bestod af en campingvogn, 4 telte, samt en 
3x9 meters pavillon og parkeringsplads til 3 biler...
 
...dette kostede os i alt 600 euro samt 20 euro for strøm, nok lidt
dyrt, men det var vist en standard pris for camping-pladserne 
rundt omkring banen - og nogen af dem lå ret langt væk
( 3x6 meter koster 24 euro pr døgn )

 

 
 
Fra Venstre : Gerner, Brix, Morten, Martin, Brian (mig selv), Rene, Michael, Klaus, Stefan
 
Da vi alle havde kørt hele natten, blev de fleste overmandet af
træthed i løbet af formiddagen, og måtte tage sig en lille lur
 
Imens kørte Klaus, Brix og jeg selv til den nærmeste større by
og fik handlet stort ind, så vi havde mad til de næste par dage
 
Vi fandt en ret blæret "drive-in" butik med øl & vand på reolerne
det blev til : 5 ks cola - 12 ks øl - 6 fl rødvin - 1 fl cognac
for der var selvfølgelig også blev handlet lidt ind på færgen

 

 

 
Efter en kop eftermiddags kaffe (?) i vores lejr, gik vi ind mod banen - torsdag eftermiddag er der som regel mulighed
for en "pit-walk" - pitten er åben for publikum et par timer, og der sker mange spændende ting i de forskellige garager

 

 
 
Fra vores camping-plads var der 1,5km ind til banen, på vejen
derind kom vi forbi den lokale TOTAL tank i Francorchamps
 
Pludselig dukkede der tre AMG-Mercedes´er op for at tanke
det viste sig at være de officielle medical cars samt en safety car

 

Det var et særpræget syn og tiltrak hurtigt rigtig mange
som lige skulle se om det nu osse var de rigtige biler

 

 

AMG-Mercedes CLK 63 6,3liters V8 motor
med FIA godkendt sikkerheds tank

 

 

Efter den korte langside ses "Raidillon" og på toppen af
"Eau Rouge" ses vores tribune ( guldtribune : 400 euro )
 
Der er mange spændende ting at se på, når man kommer
så tæt på bilerne og garagerne som en pit-walk tillader

 

I manges øjne er formel-1 bilerne ens, men studere man detaljerne
er de faktisk meget forskellige - se bare frontvingerne herunder
 

 

RED BULL RACING

 

 

BMW SAUBER F1 TEAM

 

 

AT & T WILLIAMS
HONDA RACING F1 TEAM
 
Det er meget normalt at kørerne selv er ude på banen
for at undersøge forholdene, og svingenes beskaffenhed

 

Mens alle havde travlt med at kigge ind i garagerne
så jeg Alexander Wurz på den anden side af pit væggen

 

Alexander Wurz som kører for AT & T WILLIAMS
 

 

 

 

Udekøkkener er jo meget op i tiden, så vi havde
købt et med, som Gerner ( vores alle sammens mor )
samlede inden vi spiste turens første festmiddag : 

 

lokale grillstyd med bagekartofler, og salat
 

 

 

 

 

 

Det blev hurtigt koldt og meget fugtigt, når solen gik ned
over vores lejr, så vi byggede selvfølgelig et solidt bål sted
 
Martin havde inden vi rejste hjemmefra, været forbi det lokale
vandløb - hvor han vist havde fundet lidt træ ( driv tømmer ? )
det viste sig i hvert fald næsten umuligt at antænde det

 

 

 
Tidlig fredag morgen kl 07.00 lå disen stadig tungt over vores lejr - det virkede næsten som om at det havde regnet
men dugen faldt virkelig tungt i løbet af natten - i løbet af formiddagen fik solen langsomt varmet det hele igennem

 

Brian, Brix og Martin med "Eau Rouge" i baggrunden
samt det store merchandise området på venstre side

 

Den første formel-1 træning, så vi fra Guld 2 tribunen der ligger
midt mellem "Raidillon" og "Eau Rouge" og skal jeg være ærlig
så er det nok banens bedste IKKE overdækkede tribune pladser
 
Vi havde købt billetter til Guld 3 tribunen der ligger på toppen af
"Eau Rouge" og det må være banens bedste overdækkede tribunen
man ser lige godt fra begge tribuner, men rent foto-mæssigt er det
klart bedre fra guld 2 pladserne, som det ses herunder er der ikke
 noget sikkerheds hegn - og det er der på guld 3 tribunen, for
bilerne kommer direkte imod tribunen, med omkring 297 km/t !??

 

 
Fra Guld 2 og 3 kan man bilerne fra "La Source", som er det skarpe hårnåls sving lige efter start/mål, som de kommer igennem med 60 km/t
i 2.gear, hele vejen ned til "Raidillon" hvor de kører 290 km/t i 6.gear til de forsvinder ud af "Eau Rouge" og denne tur tager blot 14 sek !??
 
Giancarlo Fisichella   Renault ?
Den første træning d 14/9
( set fra området på højre side af guld 3 tribunen )
Felipe Massa   Ferrari ?
Den første træning d 14/9
( set fra området på højre side af guld 3 tribunen )

 

Træningerne er ændret i forhold til sidste sæson, hvor det var
tilladt at sætte en tredje bil i, de såkaldte fredags-kørere, men det
bruger man ikke længere, i stedet er træningerne nu på 90 min

 

Inden den anden træning, gik vi ned på det store merchandise
område, hvor man nemt kan bruge en masse penge, vi fik os lige
en kop eftermiddags kaffe ( ? ) inden vi gik op på guld 3 tribunen

 

 

Ralf Schumacher   Toyota ?
Den anden træning d 14/9
( set fra guld 3 tribunen )
Lewis Hamilton   Mercedes McLaren ?
Den anden træning d 14/9
( set fra guld 3 tribunen )
 
Efter den anden træning gik vi tilbage mod vores lejr, uden for banen lå der en masse boder, nogen af dem solgte
modelbiler - og det lykkedes mig faktisk at finde de sidste fire biler ( ´65, ´80, ´82, ´87 ) jeg manglede i min samling
 
Inde vi nåede tilbage til camping-pladsen kom vi forbi
byens eneste hotel : "Francorchamps Racing Hotel" hvor
vi spiste en sen frokost - indbagte blæksprutte ringe
 
Resten af dagen hyggede vi i vores lejr - jeg nåede lige
et hurtigt bad i badevognen som var sat op på pladsen
det kostede 4 euro, men så var vandet osse dejligt varmt
 
Mens jeg badede, gik Martin i gang med at forberede
aftenens festmiddag : T-bone med bagekartofler 

 

 

 
Lørdag morgen sov jeg næsten over mig ( vågnede kl. 09.15 ) jeg kunne ikke høre at mine rejse-kammerater var gået i gang med det helt
store morgen komplet, da jeg havde sovet med ørepropper, for der er altid godt gang i den hele natten på en formel-1 camping-plads, så
efter et solidt morgen måltid, gik vi ind på banen, hvor vi så starten af den tredje træning inden kvalifikationen fra merchandise området
 
Adrian Sutil   Spyker ?
Den tredje træning d 15/9
( set nede fra merchandise området )

 

Anthony Davidson   Honda ?
Den tredje træning d 15/9
( set nede fra merchandise området )

 

Nick Heidfeld   BMW Sauber ?
Den tredje træning d 15/9
( set fra guld 3 tribunen )
Fernando Alonso    McLaren Mercedes ?
Den tredje træning d 15/9
( set fra guld 3 tribunen )
 

 

 
Mens vi ventede på kvalifikationen, gik vi lidt rundt på merchandise området, hvor man
udover at kunne købe rigtig mange fede ting, kan opleve en masse spændende ting
 
 
F.eks hos ING ( Renault´s hovedsponsor - og samtidig sponsor på selve grand prix´et ) hvor man kunne blive fotograferet sammen med
Fisichella´s formel-1 racer, eller i hvert fald sammen en af Renault´s show-biler, altså et karrosseri med 4 hjul, dvs. at der aldrig
har været monteret en motor eller gearkasse i bilen- man kan som regel checke det, ved at se om det er det rigtige rat der sidder i bilen
 
Vi nåede lige en hurtig frokost inden kvalifikationen
- belgiske vafler -
dem fik vi en hel del af hen over weekenden

 

 

 

1: Kimi Räikkönen    Ferrari
pole position med en tid på 1:45:994 ( 236,83km/t )

 

 2: Felipe Massa    Ferrari
var blot 0.017 sek langsommere end Kimi

 

 3: Fernando Alonso    McLaren Mercedes
var blot 0,097 sek langsommere end Kimi
 

 

Alligevel var han 0,315 sek hurtigere end Lewis Hamilton
Alonso nåede nok ikke at se flaget, da han kom forbi os ?

 

 

 

Det var faktisk en lidt skuffende kvalifikation
i hvert fald når man som jeg, er blevet imponeret over 
Hamilton´s flotte kørsel igennem hele sæsonen...
 

 

...men det hjælp med en kop eftermiddags kaffe (?)

 

 

 

 

Vi havde faktisk snakket om, at vi alle sammen skulle
gå ud og spise, da det var sidste aften i Francorchamps
 
Men vi havde ret meget mad tilbage, så Martin startede
ude-køkkenet op, og vi fik et sidste fest måltid af resterne
 

 

 

 

Efter et par kander aftens-kaffe (?) besluttede vi
 at kigge lidt nærmere på byens natteliv, men jeg
tror aldrig jeg har oplevet en så død formel-1 by

 

Det vildeste må være at den lokale slagter-butik
var blevet omdannet til modelbils-butik, så vi gik
tilbage, og hyggede os så med resten af kaffen (?)
 

 

Det blev en meget kold nat, hvor temperaturen faldt til 4 grader !? så er det sgu for koldt at sove i telt med blot en dyne, men
jeg har aldrig været sovepose typen, så jeg vågnede i hvert fald ved at jeg klaprede tænder, og rystede over hele kroppen, så
jeg måtte tage endnu mere tøj på ( sov med sweatshirts, hættetrøje, cowboybukser, strømper ) problemet var bare at mit tøj, og
faktisk også min dyne & hovedpude, var blevet meget fugtigt - og dermed meget koldt - så jeg fik aldrig mere varmen den nat 

 

Brian, Brix, Gerner, Rene, Stefan, Michael, Martin, Klaus

 

 

Der sker jo ikke det helt vilde om søndagen, set med formel-1 øjne
for der er selvfølgelig masser af race på banen om formiddagen
der køres de sidste løb i mini-challenge, GP2, Porsche supercup 

 

Bagefter er det tid til "drivers track parade" 
som jeg så fra området til højre for guld 3 tribunen
( for at få billeder UDEN sikkerhedsnet )

 

 

 

Efter "drivers track parade" sker der ikke rigtigt mere, før pit-lane åbner ( 30 min før start ) den er så åben i 15 min
skulle man ikke når ud inden den røde lampe tænder, må man starte fra pitten, når alle de andre biler er kommet forbi
 
Man kan som regel tage nogen gode billeder, da biler kører fra pit-garagen hele vejen rundt til deres start plads på grid´en
det gør de nemlig i et benzin besparende motor-program, derfor er deres fart også forholdsvis langsom ( = skappere billeder )

 

Vi brugte tiden til en allersidste tur ned i merchandise området, hvor jeg studerede carbon-detaljerne på Toyota´s show racer

 

 

 

 

 

 

Bagefter tankede vi lidt frokost ( vafler og dåse-sodavand ) og gik op på vores tribune pladser, så vi var klar til starten
præcis kl 14 på det belgiske grand prix, med 44 omgange på den 7,004km lang bane ( det er den længste i ´07 sæsonen )

 

 

 
 
Starten var nok det meste spændende på et meget statisk løb - der var ingen ændringer i top 7 
( selvfølgelig lige bort set fra at Rosberg og Heidfeld byttede pladser )
men der var da lidt drama imellem Hamilton og Alonso i første sving, hvor Hamilton næsten fik
overhalet Alonso, som forsvarede sig ved at presse sin team-kammerat helt ud af svinget, så de
kom ned igennem "Raidillon" side om side, men med Hamilton på ydersiden op ad "Eau Rouge"
hvilket gjorde at han måtte lade sig falde tilbage på 4. pladsen

 

 

Da der ikke var nogen ændringer i fronten af feltet, vandt Kimi Räikkönen foran Felipe Massa
( dobbelt ferrari sejr, hvilket altid får kirke klokkerne i Maranello, ferrari´s hjemby, til at ringe )
Fernando Alonso blev bedste ikke-ferrari kører med sin tredje plads.........og rykkede tættere på
Lewis Hamilton i kørernes mesterskab, så der kun er 2 point imellem med med 3 løb tilbage !??

 

 

Efter vinderen har passeret mål-stregen plejer de at trille en sidste omgang og blive til jublet af deres fans
sådan gør man åbenbart ikke på spa, for biler kørte direkte igennem første sving og ind ad pit udgangen
 
Så vi gik stille og roligt tilbage til vores lejr, og som de fleste andre kom vi ind på banen, og gik helt op til
første sving, som leder ud til den offentlige vej tæt på vores camping plads - det var så det belgiske grand prix ´07

 

 

 

 

 

 

Tilbage på camping pladsen, begyndte vi at pakke vores lejr
sammen, og fik samlet vores affald lidt sammen i nogen store
bunker - da vi havde pakket bilerne, sad vi en times tid, for
al trafik omkring banen skal ad samme vej ud til motorvejen

 

Der er næsten ingen forskel på om man køre med det samme
eller venter til trafikken løsner op ud på aftenen, vi droppede
i hvert fald aftensmaden og kørte fra camping pladsen kl 18.00
 
Vi spiste en sen burger på en McDonald's i Tyskland, og da vi
skiftede chauffør kl 0.30 mødte vi den anden bil, de havde
spist aftensmad, inden de kørte fra Francorchamps kl 19.30

 

Vi gav den godt med gas på de tyske motorveje, og det var vist meget godt, for vi landede ved færgen kl 02.30 - kun 10min før
færgen sejlede, næste færge sejlede først kl 04.00 - det er aldrig sjovt at "spilde" 80min, når man gerne vil hjem i en varm seng

 

 
Nu har du læst om min første tur til Spa-Francorchamps, og det har været en anderledes tur end nogen
af de andre formel-1 rejser jeg har været på - men jeg kommer gerne tilbage til det belgiske grand prix
og det må gerne være i telt som på denne tur, men så bliver det altså i en polar-sovepose
 
Til sidst vil jeg benytte chancen til at takke mine mange rejse-kammerater for en meget hyggelig tur, samt den gode
stemning i og omkring vores lejr - håber at der er nogen af jer der vil med på formel-1 klubben´s kommende rejser !?
 
 
2006                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2008