LM05                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2006

 

Formel 1 - Tyrkiet 2005 - Istanbul Otodrom

 
 
 
Så er jeg kommet hjem fra min seneste formel-1 rejse, som var den
10. formel-1 rejse siden den første i 1997 - en rigtig jubilæums tur

 

 

Vi ville prøve noget nyt, så derfor valgte vi at tage til Tyrkiet, som
kom med på formel-1 kalenderen for allerførste gang netop i år, og
vi arrangerede selv hele turen : fly, hotel, tribune-billet hjemmefra

 

 

Planen var en "torsdag til søndag" tur, men det viste sig hurtig at
det faktisk var næsten 2500kr billigere pr mand at tage en hel
uge inkl. de ekstra hotel overnatninger, det var billigere at flyve
ud & hjem med "samme" fly, så vi fik en "tirsdag til tirsdag" tur
- besparelsen lå altså på fly billetten - 

 

 

Det gav os et par dage som turister, og da vi boede i den gamle del
af Istanbul lå de "vigtigste" turist mål i gå-afstand fra vores hotel

 

 

Det er efterhånden blevet en tradition at vi starter med en flyver sjus når vi letter fra København
fra venstre : Olsen , Brian ( eller mig selv ) , Brix samt Lasse som selvfølgelig er på prøve i klubben

 

 

olsen i dyb koncentration
Selv om det er lidt af en hemmelighed så er Olsen fra en ældgammel
cirkus familie, han er ofte i Italien, måske for at finde nye numre ?
 
I hvert fald viste han os sit nyeste tricks - et flot balance nummer
som er med på programmet, når "Cirkus Olsen" igen i år tager imod
 i deres store gas opvarmede telt, på sportspladsen i Havdrup
 

 

 

Fra Istanbul lufthavn tog vi en taxa ind til den historiske del af Istanbul ( den gamle by ) hvor vores hotel lå, på den europæiske
side af Istanbul som er delt af Bosphorus Strædet, mens formel-1 banen lå ca 60km derfra på den asiatiske side af Istanbul, vi
overvejede kort at leje en bil - trafikken er mere end kaotisk - så det valgte vi fra, og benyttede taxa, sporvogne, busser og færger

 

 

 
bemærk sporvognen bag vores taxa

 

Det skal lige siges at Istanbul er noget af en storby, byen er på størrelse med Fyn og der er officielt 12 millioner indbyggere
men hvis man regner alle de illegale med, så er tallet tættere på 16 millioner og der kommer flere hver eneste dag !??

 

Og så havde vi ellers to hele dage hvor vi legede turister i den historiske del af Istanbul, med Olsen som guide da den slags er hans
store lidenskab ( udover cirkus ) han slæbte os fra den ene seværdighed til den anden, vi oplevede bla Hagia Sophia, Den blå moskè

 

 

 

 

 

 

Olsen og mig selv
bemærk hans bog om Hagia Sophia - Olsen vidste simpelthen ALT
Hagia Sophia blev bygget efter befaling fra kejser Justinian i
år 537 og er et mesterværk af arkitektur, ikke alene for dens 
 størrelse men også for dens guldmosaik, der dækker 1,6 hektar
vægge og hvælvinger, det svare til lidt over tre fodboldbaner !?

 

Den fungerede i næsten 900 år som byens hovedkirke - indtil
tyrkerne i det 14. århundrede erobrede Konstatinopel ( Istanbul )
og ændrede kirken til en moské, hvilket den har været i 500 år

 

Jeg har hørt - men ikke set - at en viking på afveje har 
indridset sin navn i runer et sted inde i Hagia Sofia

 

 

Og så lige en advarsel : spørg ALTID om prisen inden du køber noget, ellers kommer du til at 
betale 3 gange så meget, og regn med at INTET er gratis - prisen oplyser de blot bagefter !??

 

 

billedet som blev taget få sekunder før min "hjerneblødning"

 

 

På vores vej over til Den blå moské blev jeg stoppet af denne
flinke mand, der tilbød mig en smagsprøve og sagde jeg skulle 
tage et billede af ham i hans antikke dragt og drikkeautomat
 
Men så ville han pludselig have ret mange penge for at stille op
til foto og for smagsprøven - og da jeg nægtede pure kaldte han
på de andre i antikke dragter.....og så måtte jeg jo forklare han
hvad jeg syntes om bondefangere som ham - selvom det var på
dansk er jeg helt sikker på han forstod hvad jeg mente !?

 

 

 

Her står vi foran Sultan Ahmet Cami, nok mere kendt som
den blå moske på grund af dens mere end 20.000 blå kakler
 
Vi var kun kort tid derinde - for man skulle smide sine sko og
med hundredvis af turister hver dag - så stank der af sure tæer 

 

 

Olsen , mig selv , Brix , Lasse
 
Efter at have leget turister i mange timer, lykkes det os at overtale Olsen til en enkel
lille drik-tid i skyggen, inden Olsen´s guidede rundvisning forsatte til Den store Bazar

 

 

 
Den store Basar i Istanbul har over 4000 butikker ( indendørs i små gader ) som sælger alt fra brugte sko til diamanter
den nuværende basar som er meget flot dekoreret, er fra år 1400, men den kan spores helt tilbage til år 500
 

 

Senere gik vi ned til havnen for at sejle en tur med de store turist
både - men vi blev hurtigt spottet af en lokal skipper som tilbød at
sejle os op ad Bosphorus Strædet i hans privat kutter og efter at
have forhandlet os frem til en fornuftig pris, drog vi ud på en 3½
 

 

 

 

 

 
 
times sejlads op mod Sorte Havet - det var en spændende tur hvor vi
 sejlede på Europa siden ud , og Asien siden hjem - bredderne byder
 på en fantastisk blanding af nyt og gammelt, enkelthed og luksus
 
Bosphorus Strædet er et af verdens mest travle farvand, og da man
sejler blandt store super tankere skal man være modig og søstærk

 

 

 

Da vi lagde til kaj, efter en rigtig hyggelig tur op og ned ad Bosphorus Strædet, havde vores skipper åbenbart glemt at vi allerede havde
aftalt en pris som vi alle var tilfredse med - så nu ville han pludselig have mere - og igen måtte jeg forklare idioten hvad jeg syntes om det

 

 
Bagefter gik vi over under broen som forbinder Asien og Europa siden - hvor der ligger en masse hyggelige caféer og restauranter
og vi gjorde tjeneren tydeligt opmærksom på at vi kun skulle have lidt af drikke og intet at spise - og det var helt okey med ham

 

Altså lige indtil vi bad om regningen, for så gloede han og de andre tjenere på os som var vi idioter, og gav os et menu-kort så vi
kunne bestille vores mad - det endte med at jeg måtte forklare idioten at enten fik vi vores regning ellers skred vi uden at betale
( det oplevede vi tit - og det er virkelig med til at ødelægge den gode stemning - og de ødelægger det blot for sig selv )

 

 

1: taxa 10 min

 

Så blev det endelig fredag og tid til at tage ud på banen...
 
...men det skulle vise sig at være mere end svært at komme
til og fra banen, da der ikke rigtig var sat noget i system
og resten fungerede som vinden blæste - fuldstændig til grin
 
Første dag tog det lige omkring 2 timer og det uden den store
ventetid - først taxa, derefter med færge og til sidst med bus !?

 

Så blev vi sat af på bagsiden af banen, og måtte derfor med
en af de mange busser som konstant kørte rundt om banen
 
2: færge 25 min
3: bus 55 min

 

 

Så er formel-1 klubben + prøve medlem klar til den første frie
formel-1 træning fredag formiddag - og den er lidt vigtig for os
danskere, da Nicolas Kiesa jo en fast fredags kører for Jordan

 

 

 
Fra vores tribune plads havde vi et fornuftigt overblik - kunne følge bilerne fra den sidste del af langsiden
til sving 1 inden de forsvandt ind i sving 2 - samtidig havde vi pit udkørslen og storskærm lige overfor os

 

 

Nicolas Kiesa     Jordan Toyota EJ15
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Første trænings-session d 19/8
Jenson Button     BAR Honda 007
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Første trænings-session d 19/8
 

 

Efter den første frie træning gik vi over bag hovedtribunen, hvor
merchandise området ligger her har de forskellige team´s deres
boder, hvor fans kan købt alt med deres favorit kører eller team
 

 

Her mødte jeg en gamle "bekendt" fra tidligere rejser, dvs at jeg
er stødt på den fantastiske Ferrari/Schumacher fan andre steder
hvis største ønske er at få en dag i Michael Schumacher´s selskab 

 

 

Kimi Raikkönen     Mercedes McLaren MP4-20
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Anden trænings-session d 19/8
Fernando Alonso     Renault R25
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Anden trænings-session d 19/8

 

 

Brix nyder endnu en nervepirrende bus tur !??
( bus chaufførerne kørte som om de havde stjålet busserne )
Efter en anden frie træning, begyndt vores tur tilbage til den
gamle del af Istanbul ( ca 60km fra banen ) vi tog selvfølgelig
en bus til færgen, vi kom med til morgen, men så begyndt vores
tyrkiske transport mareridt - for da vi kom frem måtte vi vente
en time på en færge som sejlede mod Istanbul, vi blev bare sat
af på den forkerte side, og måtte derfor med endnu en bus over
til den europæiske del af Istanbul.....den tur tog blot 4 timer !?
 
( men det blev desværre meget værre i løbet af weekenden )

 

 
 
Da vi endelig kom tilbage til hotellet, var vi alle ret slappe
 des på grund af den lange rejse tid dels havde Brix og Lasse
fået problemer med maven - efter at have spist salat !? Så vi
tog en rolig aften på værelserne med cola og chokolade kiks

 

 

 

Olsen foran hotellet i "spøgelses-gaden" 

 

 

Olsen foran den "langsomme" hurtig-færge
Lørdag morgen startede den tredje frie formel-1 træning
ret tidlig - kl 09.00 - og med en transport tid på omkring
2 timer, valgte Olsen og jeg altså at tage afsted kl 07.00
 
Byen var fuldstændig menneske tom, men vi fik da fat i
en taxa som kørte os til færgen - men nu sejlede de så
efter lørdags planen - det betød at vi måtte vente 1 time
 
Så i stedet for at sove længe, sad vi og gloede en i helt
tom vente sal, da vi endelig kom med færgen sejlede den
ikke direkte til "vores" færge-by som igår, men stoppede
ved samtlige færge-byer op ad Bosphorus Strædet !?

 

Fremme i færge-byen, fandt vi samme bus som vi tog til banen
igår men den kørte en helt anden vej, og direkte ind igennem
hovedindgangen - og igennem en omfattende kontrol udført af
militæret med bombehunde og metal detektor pga terror frygt

 

Faktisk tog de terror truslen MEGET alvorlig og de sidste 5 km
ind til banen, så vi soldater stående i vejsiden med 100 meters
mellemrum, med skarpladte maskinepistoler 

 

 

Desværre nåede vi ikke den tidlige, tredje frie træning, da det
tog 3½ time at komme frem til banen ( skandale ) men vi fik da
set den fjerde og sidste frie træning inden kvalifikationen
 
Helt anderledes gik det for de to sovedyr, som tog en slags
"direkte til banen" bus fra den gamle del af Istanbul og den
tog faktisk kun 1½ time + ½ time med bus rundt om banen

 

 

Rubens Barrichello     Ferrari F2004 M
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Kvalifikation d 20/8

 

 

 
Det var jo sidste gang jeg "live" så Rubens Barrichello
efter han var begyndt af brokke sig om forholdene i
 Ferrari team´et - blev hans kontrakt IKKE forlænget !?
 
( næste sæson kører han sammen med button for BAR )

 

 

 

 

 

 
Den helt nye, og forholdsvis ukendte bane drillede
kørerne, især "sving 8" voldte en del problemer

 

Det gjorde det da osse for Jacques Villeneuve der
spandt af i "sving 8" og derfor valgte at køre i pit
uden at blive noteret for en tid, det skete osse for
Michael Schumacher ( forsvarende verdensmester ) 

 

 

 

 

Jacques Villeneuve     Sauber Petronas C5
"Sving 1"   ?km/t   ?.gear   ?g
Kvalifikation d 20/8

 

 

 

Efter kvalifikation så vi starten på GP2 løbet - men det er ikke så spændende når man lige har set formel-1, så vi fyldte
lige væske depoterne op inden vi tog en bus til "nærmeste" havneby - men i vanlig tyrkisk stil anede bus chaufføren ikke helt 
præcist hvilken havneby han kørte til - og han vidste slet ikke om der var færge-forbindelse til den europæiske del af Istanbul

 

Vi fandt en hyggelig tyrkisk familie restaurant, hvor vi nød godt 
af de lokale egns retter, mens vi ventede på vores hurtig-færge
 
 
Men det skulle vise sig at være weekendens hurtigste tur tilbage
til den gamle del at Istanbul - det tog 2 ½ time at komme hjem
 
 
 
Da vi kom tilbage til Istanbul - gik vi igen en tur på Grand Bazar - om lørdagen var der vagter med metaldetektorer ved
 samtlige indgange - mellem Grand Bazar og havnen ligger det ægyptiske marked som er et kæmpe krydderi-marked, som
havde alt hvad hjertet måtte begære af krydderier fra hele verden, et spændende - og velduftende - sted som bør besøges

 

jeg købte lidt frisk chili med hjem 
 

 

Søndag morgen - fik vi lidt morgenmad inden vi tog den "direkte-bus" fra den gamle del af Istanbul ud til banen
Olsen var klædt i gult - for at vise sin støtte til "cukurova rescue team" - mens resten var klædt i Renault´s blå farver

 

Olsen talte længe om sit ynglings-team : cukurova
bemærk lige kasketten som vist er et samler-objekt !?

 

 

 

 

Desværre blev jeg rigtig dårlig på bus turen ( formodentlig af juicen fra morgenmaden ) så jeg nåede ikke mere end 50 meter væk fra
bussen får det sprøjtede ud af begge ender på mig - og jeg måtte reddes af Olsen - som kom tilbage med nogen nyindkøbte F1 boxershorts
 samt et par red bull racing shorts, efter et tvunget besøg i læge-teltet kunne de konstatere at jeg havde fået diarre - tror du virkelig !??

 

 

bagsiden af hovedtribunen - søndag middag
Selvom der var mange mennesker - var der mange ledige pladser
rundt omkring på banen - sikkert pga de meget dyre billetpriser
set i forhold til hvad en almindelig tyrker tjener !?

 

Mens vi stod bag hovedtribunen, kom der nogen rigtig flotte
veteran biler kørende bag os - det var dem som kørerne skulle
præsenteres fra senere - lige som på Hockenheim i 2004
 
 

 

 

 

 

David Coulthard / Porsche
Rubens Barrichello / Alfa Romeo
Michael  Schumacher / Ferrari

 

 

Et billede op ad langsiden - da kørerne blev præsenteret for publikum, siddende bag på veteran bilerne - der var virkelig mange flotte biler

 

 

Formel-1 klubben - nu med tyrkisk tolk
Vi havde bestilt en ekstra tribune billet til Olsen´s
kammerat - Belgin - som vi mødtes med kort før det
tyrkiske grand prix skulle starte - lokal tid kl 15

 

Start-griden så således ud
1 : Kimi Räikkönen / McLaren Mercedes
2 : Giancarlo Fisichella / Renault
3 : Fernando Alonso / Renault
 
 

 

Renault er jo kendt for at lave nogen meget hurtige starter, og det lykkes da osse for Fisichella / Renault at klemme sig
forbi Räikkönen / Mercedes som befandt sig i en Renault sandwich med Fisichella på indersiden, og Alonso på ydersiden

 

 

Hele feltet kom fint igennem første sving - bemærk Jacques Villeneuve / Sauber som kommer helt sidelæns i et forsøg på
at undgå at køre op bag i Nick Heidfeld / Williams BMW ( midt i billedet ) havde ellers regnet med lidt mere "aktion" !?

 

 
...allerede på første omgang angriber Kimi Räikkönen
Fisichella - og holder første pladsen resten af løbet
 
Faktisk sad McLaren Mercedes ret hårdt på løbet - da
Räikkönen tog både pole og sejren - mens Montoya satte 
hurtigste omgang ved at køre de 5338 meter på 1:24:770 
- en gennemsnitsfart på 226,693 km/t -
 

 

Trods det var allerførste gang der blev kørt formel-1 på
banen, skete det uden den store dramatik - lige på nær
da Michael Schumacher lavede en fejl i sving 13 og det
gik ud over Mark Webber - som måtte udgå af løbet...
 
...personligt syntes jeg at Schumacher har lavet mange
underlige fejl igennem hele sæsonen - men han er jo 
heller ikke vant til at skulle kæmpe for sin placering

 

Podieplaceringerne for det allerførste tyrkiske grand prix
1 : Kimi Räikkönen / McLaren Mercedes
2 : Fernando Alonso / Renault
3 : Juan Pablo Montoya / McLaren Mercedes

 

Olsen var vist ikke helt tilfreds med indsatsen fra sit elskende
ynglings team : cukurova racing - især mente han at deres pit
strategi var helt forfejlet !? Men trods deres tydelige nedtur i
denne sæson holder Olsen trofast på at de er tilbage næste år !?
 

 

 

 

Efter løbet blev der åbnet ind til banen, så jeg gik en tur
op ad langsiden, hvor det var muligt at få et kig ind i de
forskellige teams pit garager - det var meget spændende

 

 

 

 

 
Et kig ind hos Christijan Albers / Minardi
Bemærk fronten og hele motorcoveret samt at der 30min efter løbet stadig arbejdes intenst på hans racer

 

 

 
Et kig ind hos Juan Pablo Montoya / McLaren Mercedes
Bemærk at det er Kimi´s reserve-racer der står i garagen samt de mange dæk ( bla et sæt regnvejrs dæk )

 

 

 
Et kig ind hos Ralf Schumacher / Toyota
Bemærk at det er hans reserve-racer der arbejdes på, samt at der står et par gule Jordan hækvinger

 

 

Efter løbet fik vi lige fin-justeret væske balancen bag
hovedtribunen, og der var ingen grund til at skynde sig
for trafikken omkring banen brød fuldstændig sammen
 
Efter to timer var der igen lidt luft i trafikken, så vi
begyndte vores længste tur hjem til Istanbul
man tror det er løgn men det tog os 6 timer !?? 

 

Vi startede med at tage en bus som kørte til en ny og "fremmed" havneby - hvorfra der ikke sejlede nogen færger da det var søndag !?
Så måtte vi selv forsætte videre ned ad kysten i en dolmus - en slags minibus efter taxameter - og til sidst fandt vi da en havneby med
 færge forbindelse til Istanbul, og kom ombord på en gammel rusten færge som lagde til flere steder inden vi nåede frem - dvs at vi lagde
til på den "forkerte" side af Istanbul, altså asian-siden og sidste færge over til europa-siden var sejlet - så vi gik resten af vej hjem !?
 
Det brugte vi så resten af søndagen på - i alt 6 timer eller samme tid som det tager fra Roskilde til Skagen !?? - det tyrkiske transport
system er fuldstændigt håbløst, og det burde have været i orden ( altså en eller anden form for system ) især op til en formel-1 weekend
 
På de tre dage der er formel-1 brugte vi faktisk 19,5 time på transport til og fra banen der kun lå 60 km fra vores hotel i Istanbul
- og der er sgu da spild af tid -
  

 

Da vi først skulle flyve hjem tirsdag eftermiddag, havde vi
1½ dag tilbage i Istanbul - og da byen er på størrelse med Fyn 
overvejede vi, dog kun ganske kort, at tage en tilfældig bus
 for at få set andre dele af Istanbul - men ingen af os havde den
 helt store rejselyst tilbage efter weekendens rejse strabadser 

 

 - så vi blev i gå afstand fra hotellet -

 

 

 

 

Formel-1 klubben siddende i stolene hos den lokale barber

 

vores prøve-medlem Lasse måtte pænt vente til de 
fuldbyrdige medlemmer var færdige

 

 

de meget forskellige søjler

 

de hvælvede murstenslofter

 

den grædende søjle
Vi besøgte også "det sunkne palads" som blev bygget på kejser
Justians ordre og det har aldrig være et palads, men derimod
en kæmpe stor underjordisk cisterne (65x140 meter) 
 
Cisternes hvælvede murstensloft bæres af 336 søjler i 
forskellige stilarter et "genbrug" fra tidligere monumenter

 

Den mest markante er nok Den Grædende Søjle, der har fået
sit navn efter sine tårelignende relieffer - og det skulle bringe
lykke at berøre denne søjle - så det gør alle selvfølgelig
 
Cisternes mure har gennem tiden fået et fantastisk farvespil i 
grønt, brunt og beige - desværre er her næsten bælgmørkt, kun
 få spots lyser rummet op - flot - men umuligt af gengive på foto

 

 

 

 

Olsen siger god for gas installationen
 
Tirsdag eftermiddag forlod vi vores hotel - og kaprede en taxa foran hotellet, men da de kører på gas, er det meste
af bagage rummet fyldt op med en stor gas beholder - så der var dårlig plads til vores bagage - det kræver at man
 er lidt vågen når bilen holder for rødt - da det er meget nemt at tage en kuffert med sig når man går forbi

 

Så er formel-1 klubben ved at checke ind i Istanbul International Lufthavn
det gik - ligesom alt andet der hvad med tyrkisk trafik af gøre - meget langsomt !??
 
Vi var nu heller ikke så heldige med vores pladser i flyveren - for Brix havde fået en vindues-plads og det er jo
altid spændende - bare ikke når der er monteret en kæmpe stor - og meget larmende flymotor lige udenfor vinduet

 

 

Det røde bag vinduerne er bare motoren - men hvorfor var der overhovedet vinduer, når man kun lige kunne glimte skyerne !?
 

 

Nu har du så læst om min tiende jubilæums rejse til det tyrkiske grand grand i Istanbul - og det kunne godt mærkes at det var
første gang de arrangerede et formel-1 grand prix, og lærer de af deres små fejl / problemer så skal det nok blive godt fremover
 
Jeg syntes vi havde en rigtig god tur - dog er jeg ikke sikker på at jeg vender tilbage igen - for vi brugte simpelthen al for lang tid
på transport - og havde vi boet nærmere så havde vi nok kedet os - for den nyanlagte bane lå langt ude på landet på en ødet mark
 
Og så var det meget trættende at de fleste tyrkere vi mødte konstant forsøgte at snyde en............de ødelægger det blot for sig selv
 
 
LM05                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2006