2003                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2004

 

Formel 1 - Tyskland 2003 - Hockenheimring

 
 
 
Ganske kort tid før det tyske grand prix, på hockenheimring, kom det frem at
endnu en dansker fik chancen i motorsportens fornemmeste klasse  :  formel 1
 
Nicolas Kiesa skulle køre de sidste 5 grand prix´er for team european-minardi
for en betaling på omkring 1,5 million kroner pr løb !?    Mens jeg sad og læste
de seneste formel 1 nyheder på nettet, om Kiesa´s debut i det tyske grand prix
tænkte jeg : hvorfor tager vi ikke derned og støtter ham !??     Så det gjorde vi
 
Desværre var vi så tæt på grand prix´et at billet-forsalget var lukket, så vi tog
chancen - og håbede at det var muligt at købe en tribune-billet dernede !?????
 
 
Vi pakkede lidt tøj og drog sydpå - på denne tur var det kun Brix og jeg, vi havde ladet vores to tøser ( olsen, og claus ) fra
formel 1 klubben blive hjemme - iflg klubben´s paragraffer bør de begge, have en skriftlig advarsel for ikke at tage med !?
 
 
Af gode grunde, har klubben en ny
mascot på hver tur - og denne smut
tur var ingen undtagelse.......derfor
blev denne tiger, med de onde øjne
købt og monteret ombord på færgen
 
 
 
 
Vi ankom til hockenheimring, som ligger lige ud til motorvejen, tidligt lørdag formiddag, vi gik straks ind på banen, for at
finde os nogen tribune billetter - der er som regel masser af billet hajer, og ikke alle billetter er ægte !? Så pas MEGET på
hvis du vil spare lidt penge - der var stadig tribune billetter til salg i de officielle billet boder, dog var det weekend billetter
 
Man kunne godt købe dags billetter, men de var alle ståpladser !? Så vi valgte tribune pladser ved "parabolika" ved sving 2
det første nye sving, der hvor den nye bane knækker af fra den gamle hockenheimring - og vi sad lige overfor en storskærm
 
Hockenheimring har sit eget motorsports museum, som bestemt er
et besøg værd - i ugen op til grand prix´et var der en særudstilling
 
Sauber petronas havde udstillet deres formel 1 racere igemmen de
sidste par år - det var meget spændende at sammenligne deres data
 
 
øverst til venstre :
SAUBER PETRONAS C21 ( 2002 )
øverst i midten :
SAUBER MERCEDES C13 ( 1994 )
øverst til højre :
SAUBER PETRONAS C22 ( 2003)
                                         nederst til venstre :
                                          SAUBER PETRONAS C16 ( 1997 )
nederst til højre :                                        
  SAUBER FORD C14 ( 1995 )                                     
 
Her er SAUBER PETRONAS meget avanceret multi-rat  fra deres C22-racer ( 2003 ) med digitalt display og mange knapper, og lige så
mange indstillings muligheder, der er farvede lamper der svarer til FIA´s signal flag - bag rattet er der vippearme til op/ned gearingen
 
 
Fernando Alonso     Renault ??
nedbremsningen til "parabolika"     ca 305km/t
Warm up inden anden kvalifikation d 2/8
 
Nicolas Kiesa     Minardi ??
nedbremsningen til "parabolika"     ca 305km/t
Warm up inden anden kvalifikation d 2/8
 
Nicolas Kiesa / Minardi var de langsomste på banen !? Her kommer Kimi Räikkönen / Mercedes bagfra
Nicolas Kiesa     Minardi ??
"parabolika"     90km/t     2.gear     1.8g
Warm up inden anden kvalifikation d 2/8
Kimi Räikkönen     Mercedes MP4-17D
"parabolika"     90km/t     2.gear     1.8g
Warm up inden anden kvalifikation d 2/8
 
Efter de 15 minutters warm up, blev den sidste, og afgørende kvalifikation kørt..........langsomste kører fra den første kvalifikation
starter først, i sin kamp mod uret, og det var ikke overraskende Kiesa - men han kørte en super omgang - var dog stadig langsomste mand
han var bare 1/10 sek langsommere end sin hold kammerat, Jos Verstappen, der trods alt har mere end 100 gp´s bag sig !??
 
Nicolas Kiesa     Minardi ??
nedbremsningen til "parabolika"     ca 305km/t
Anden kvalifikation d 2/8
 
 
Juan Pablo Montoya     BMW Williams FW25
nedbremsningen til "parabolika"     ca 305km/t
Anden kvalifikation d 2/8
 
Montoya var hurtigste mand - og tog sin 11. pole position
 
 
 
Vi var heldig med vejret, solen skinnede hele weekenden fra en skyfri
himmel - men det var næsten for varmt - 34 grader i skyggen, samt
49 grader på asfalten under den anden kvalifikation, så da den var
 
færdig måtte vi køles lidt af - vi fandt et rigtig stort badeland tæt
på banen ( aqua drome - bestemt et besøg værd ) efter at have ligget
i blød et par timer, tog vi ind til hockenheim by - meget hyggelig by
 
 
 
 
Vi sov bag i bilen - det var ganske okey, når det kun drejede sig
om en enkelt nat - jeg havde taget mit sovedyr med på turen.....
 
.....det er rart, og trygt at have sit sovedyr at putte med
 
Dog lod jeg sovedyret ( en stor blød bamse ) ligge alene
tilbage i bilen, når vi gik ind på banen for at se race
 
 
På inderkredsen har Mercedes bygget en kæmpe tribune - herfra kan du se formel 1 bilerne i 36 sekunder !? Det skal lige nævnes at en
omgang på den nye, og kortere hockenheimring tager omkring 1 minut og 15 sekunder - så man har virkelig et godt view fra tribunen
 BEMÆRK : Billetternes sælges KUN via mercedes-benz.com og ikke igennem de officielle billet-kontorer 
trappen der føre op til tribunen...
...bemærk de fire gamle mercedes sølv pile
 
 
Vi så kører paraden fra Mercedes området...
 
..da de kørte forbi os, blev Nicolas Kiesa interviewet
omkring sine forhåbninger i sit debut løb
 
Mercedes havde udstillet deres safety-car  :  en Mercedes AMG racer
når der bliver kørt formel 1 så sidder chaufføren, eller ret og sagt
racerkøreren ( Bernd Mayländer ) altid klar i bilen....
 
....får han brug for en ferie afløser så send mig straks en mail !?
 
 
 
På første omgang, i sving 1, rammer Barrichello/Ferrari, Räikkönen/Mercedes, og Ralf Schumacher/Williams hinanden - og Räikkönen
smadrer sin Mercedes racer ret voldsomt, mens Barrichello og Ralf Schumacher begge udgår med defekt ( Ralf fik skylden !? )
 
De forreste på første omgang :
 
1 : Montoya / Williams , 2 : Ralf / Williams ( udgår )
3 : Trulli / Renault , 4 : Alonso / Renault
5 : Coulthard / Mercedes , 6 : Schumacher / Ferrari
 
De bagerste på første omgang :
 
 
15 : Da Matta / Toyota , 16 : Firman / Jordan
17 : Heidfeld / Sauber , 18 : Button / BAR
19 : Verstappen / Minardi , 20 : Kiesa / Minardi
 
 
Montoya ligger sig bag safety-car´en
Safety-car´en blev sendt på banen
 mens sving 1 blev ryddet....
 
 
....efter et par omgange bag safety-car´en
bliver løbet igen givet frit
 
Nicolas Kiesa     Minardi ??
nedbremsningen til "parabolika"     ca 305km/t
BEMÆRK : Kiesa´s rødglødende kulfiber bremser
 
 
 
 
 
Michael Schumacher / Ferrari havde problemer med deres
bridgestone dæk hele weekenden - han kørte sig op, og lå til
en 2. plads - men med 4 omgange tilbage eksploderede hans
bagdæk.......................og det sendte ham ned på 7. pladsen
 
 
Juan Pablo Montoya / BMW Williams / Michelin var flyvende
hele weekenden - og hans sejr var ikke truet på noget tidspunkt
 
Det var Montoya´s tredje sejr, det bragte ham op på 2. pladsen
i den samlede stilling om kørernes verdensmesterskab - 2003
 
Det var et godt grand prix - men pga den voldsomme varme / og tilsvarende stort væsketab udeblev Trulli, som tog 3. pladsen
fra pressekonferencen.....så husk masser af væske - det gælder osse for en nissan som havde det mere end varmt på hjemvejen
 
 
 
2003                                             mine formel 1 rejser                                             tilbage til forsiden                                            2004