1980 - 1989     ( Klik på bilerne herunder for at se dem større )
Brabham´s chef, Bernie Ecclestone, danner FOCA i ´80, og formel-1 som vi kender det i dag bliver født - den finansielle del i sporten skulle revolutioneres, og
det blev den så sandelig !?   I ´81 forsøger FIA at nedsætte farten i svingene - det aerodynamiske vejgreb - ved at forbyde skørterne som Lotus opfandt i ´78
Lotus prøver at omgås reglerne ved at bygge et dobbelt chassis, der kryber sammen i svingene, og flader ud på langsiderne, dette fik FIA hurtigt forbudt.   I ´81
   bygges de første monocoque udelukkende i kulfiber, i stedet for aluminium, kulfiber er stadig det mest udbredte materiale på en F1-racer.   Turbo-motorerne
   tager over i ´83, og de små 1,5 liters motorer når uanede højder i effekt, rygterne vil vide at Nelson Piquet i sin BMW kunne skrue den helt op på 1400hk !??
I ´86 tager turbo´en overhånd da motorerne køre med langt over 1000hk - holdene kan ikke længere måle effekten, deres instrumenterne ikke kan vise så meget.
I ´87 indfører FIA restriktioner på ladetryk med en ventil der sprænger hvis den tilladte værdi overskrides.   I ´89 slutter turbo-æraen med et forbud, og der
skal fremover køres med almindelige 3,5 liters motorer, samme år ses den første semiautomatiske gearkasse, med gearskifte knapper på rattet
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1970 - 1979                                                                               forsiden                                                                               1990 - 1999